Klipsch - konsert lyd i stuen
Klipsch Audio Technologies er en Amerikansk produsent av høyttalere med base i Indianapolis, Indiana. Selskapet ble grunnlagt i 1946 av Paul Klipsch og er i dag en av de virkelig store høyttalerprodusentene i verden.
Klipsch lager særdeles underholdende høyttalere, som er svært effektive med en spillestil som er energisk og dynamisk. Med Klipsch er live-følelsen aldri langt unna, og du får virkelig konsert lyd i stuen.
Klipsch sitt varemerke er hornhøyttalere, som er svært effektive og lettdrevne høyttalere med en unik lydsignatur. Ved å benytte et horn i diskanten kan Klipsch redusere den akustiske motstanden som luften foran elementet gir. Et rundstrålende element vil gi like mye energi i alle retninger. Dette er jo vel og bra bort sett fra to problemer. Hver gang avstanden dobles faller lydtrykket med 6 dB, og refleksjoner fra elementets bakside kommer i motfase og kansellerer ut de frekvensene du egentlig vil høre. Ved å gjøre lyden mer direktiv, som man oppnår i en hornkonstruksjon, blir det tapte lydtrykket ved en dobling av avstanden svært lite. Dette resulterer i at høyttaleren blir vesentlig mer effektiv enn andre høyttalerkonstruksjoner og er dermed en enklere last for forsterkeren å drive. Når forsterkeren slipper å jobbe så hardt, lager den mindre forvrengning, som igjen gir deg renere og klarere lyd.
Klipsch sine største modeller i Heritage-serien, Klipschorn og La Scala er noe så unikt som fulltone hornhøyttalere, med horn i både diskant, mellomtone og bass.
Klipsch leverer alt fra små og rimelige høyttalere i budsjettklassen til sine legendariske Klipschorn i Heritage serien, sannsynligvis verdens lengst produserte kommersielle høyttaler.

Klipsch - «Loud and proud» siden 1946
I 1946 revolusjonerte Paul W. Klipsch lydindustrien med sin proprietære hornteknologi og de akustiske prinsippene som ligger bak den unike lydsignaturen Klipsch er så kjent for. Paul var en Amerikansk ingeniør og Hi-Fi pioneer kjent for å utvikle en foldet hornhøyttaler for hjørneplassering ved å bruke vitenskapelige prinsipper for å oppnå en mer virkelighetstro lyd.
Pauls eksentriske og kompromissløse stil var velkjent i industrien. Klipsch forteller selv at han utviklet en mindre høyttaler for bruk mellom to Klipsch horn og en bekjent uttalte at han umulig kunne introdusere denne høyttaleren i markedet fordi den brøt med Klipsch’ egne prinsipper for hjørnehøyttalere og var nærmest for akustisk kjetteri å regne. «The hell I can’t» sa Paul «And that’s exactly what I’m going to call it». Ett år senere kom bestselgeren Klipsch Heresy på markedet.
Klipsch’ offisielle slagord var «The Ultimate Sound Experience». Det uoffisielle slagordet var «Bullshit». Paul begynte å bruke slagordet etter å ha lest reklamer fra konkurrenter med påstander om såkalte «gjennombrudd». Etter dette begynte han alltid å gå med en gul «Bullshit» knapp som han viste til alle han mente kom med søkte påstander.
