Klipsch Heresy så dagens lys for første gang i 1957 og ble først konstruert som en senterhøyttaler for bruk mellom to Klipschorn. Den ble raskt en favoritt for bruk alene i et stereo-oppsett. Siden den gang har høyttaleren gjennomgått en rekke oppgraderinger og forbedringer, nå i sin fjerde utgave.
- 3-veis konstruksjon
- 12" basselement, K-28-E
- 1.75" mellomtone element, K-702
- 1" diskant element, K-107-TI
- 8 ohm nominell impedans
- 116 dB Max SPL
- 99 dB følsomhet
- 48Hz – 20kHz frekvensområde
- Tractrix bassporter
K-702 mellomtone
Klipsch Heresy IV er bestykket med en helt ny K-702 kompresjonsdriver for mellomtonen. Elementet er utstyrt med en polymid membran som gir eksepsjonelt detaljnivå og dynamikk. Mellomtonen er montert i et K-704 Tractrix horn som gir en bred spredningskarakteristikk og jevn frekvensrespons i det hørbare området.
K-107-TI diskant
K-701-TI er en titanium diskant som er utstyrt med en helt ny faseplugg som har bred spredningskarakteristikk og svært jevn frekvensrespons. Resultatet er en bredere «sweet-spot» og et bedre definert lydbilde.
Delefilter
Delefilteret i Klipsch Heresy IV er fullstendig redesignet med nye premium komponenter for å minimere degradering av det elektriske signalet gjennom kretsen. Resultatet er mer troverdig lyd, med bedre effektivitet og effekthåndtering.
Tractrix bassport
Klipsch Heresy IV er for første gang utstyrt med en bassport på baksiden av høyttaleren. Dette utvider høyttalerens bassrespons med hele 10 Hz. Bassporten benytter Tractrix geometri slik at luftstrømmen beveger seg mer effektivt. Tractrix porten har spesialtilpassede perforeringer som reduserer turbulens i porten slik at man får mindre portstøy og bedre punch i dypbass området.
Nye terminaler
Klipsch Heresy IV har fått nye kraftige høyttalerterminaler med mulighet for bi-wiring eller bi-amping. Terminalene er montert på en premium aluminium plate og er dimensjonert for å tåle kraftige høyttalerkabler.
Matchet finer
Kabinettet til hvert høyttalerpar er skjært ut fra samme trestykke og matchet, slik at mønsteret er helt identisk. Dette gir høyttalerne et mer estetisk appellerende utseende.
«Loud and proud» siden 1946
I 1946 revolusjonerte Paul W. Klipsch lydindustrien med sin proprietære hornteknologi og de akustiske prinsippene som ligger bak den unike lydsignaturen Klipsch er så kjent for. Paul var en Amerikansk ingeniør og Hi-Fi pioneer kjent for å utvikle en foldet hornhøyttaler for hjørneplassering ved å bruke vitenskapelige prinsipper for å oppnå en mer virkelighetstro lyd.
Pauls eksentriske og kompromissløse stil var velkjent i industrien. Klipsch forteller selv at han utviklet en mindre høyttaler for bruk mellom to Klipschorn og en bekjent uttalte at han umulig kunne introdusere denne høyttaleren i markedet fordi den brøt med Klipsch’ egne prinsipper for hjørnehøyttalere og var nærmest for akustisk kjetteri å regne. «The hell I can’t» sa Paul «And that’s exactly what I’m going to call it». Ett år senere kom bestselgeren Klipsch Heresy på markedet.
Klipsch’ offisielle slagord var «The Ultimate Sound Experience». Det uoffisielle slagordet var «Bullshit». Paul begynte å bruke slagordet etter å ha lest reklamer fra konkurrenter med påstander om såkalte «gjennombrudd». Etter dette begynte han alltid å gå med en gul «Bullshit» knapp som han viste til alle han mente kom med søkte påstander.