Klipsch La Scala AL5 er siste versjon av denne legendariske høyttaleren som kom på markedet for første gang i 1963. Høyttaleren er i prinsippet uforandret fra den originale konstruksjonen. Høyttaleren er likevel forbedret der det er mulig med dagens teknologi og er fremdeles en helt unik høyttaler som gir deg en musikkopplevelse utenom det vanlige.
- 3-veis fullt hornladet
- 105 dB følsomhet
- 8 ohm
- 15" basselement, K-33-E
- 2" mellomtoneelement, K-55-X
- 1" diskantelement,
- 51 Hz – 20kHz (+/- 4dB)
- Maks SPL 121 dB
- Matchet finer
- Håndlaget i USA
Stor høyttaler – stor lyd
Klipsch kaller selv La Scala for mini-Klipschorn. Det er jo et søtt kallenavn, men når du ser en La Scala forstår man at høyttalerdesign handler om fysikken rundt det å flytte luft. La Scala er ikke et bassmonster, men en raffinert høyttaler som gjengir lydbildet med en fysikk og størrelse man normalt ikke får fra mer tradisjonelle høyttalere. Ved å benytte hornprinsippet på alle elementene oppnår man en imponerende effektiv konstruksjon som krever vesentlig mindre strøm fra forsterkeren enn et tradisjonelt design. Når forsterkeren må jobbe mindre for å drive høyttaleren skaper den mindre forvrenging og dermed oppnår du renere og klarere lyd. I motsetning til Klipschorn er La Scala ikke avhengig av en hjørneplassering og er sånn sett mer plasseringsvennlig.
Neodymium diskant
I sin siste utgave er La Scala utstyrt med en ny neodymium diskant som er montert i et 90° x 40° Tractrix® horn. Membranen er en 1" polymide membran som drives av en talespole av kobberbelagt aluminium. Dette gjør diskanten svært lett og rigid, slik at den sammen med den kraftige neodymium magneten oppnår en ekstrem følsomhet på hele 105dB.
Mellomtone
Mellomtonen er der hørselen vår er mest sensitiv og er en av de mest kritiske delene i en høyttalers konstruksjon. Til mellomtone benytter La Scala en 2" kompresjonsdriver som er montert i et eksponentielt horn med høy effektivitet som maksimerer systemets kraft og ytelse. Den høye effektiviteten resulterer i at forsterkeren og høyttaleren produserer mindre forvrengning. Det betyr ren og presis lyd med fantastisk tonal definisjon.
Lav-frekvens horn
Å benytte en horn-konstruksjon i bassområdet er ikke så vanlig da dette krever at høyttaleren er av en viss fysisk dimensjon. Klipsch La Scala er en av svært få høyttalere som benytter horn til alle elementene, også bassen. Det 15" store basselementet sitter i et horn med to folder og leverer en dynamikk og realisme som få andre kan matche.
Nye terminaler og delefilter
Klipsch La Scala AL5 er oppgradert med nye robuste høyttalerterminaler som takler godt dimensjonerte høyttalerkabler. Delefilteret er oppgradert og tilpasset de nye driverne som sitter i høyttaleren. Internkablingen i LA Scala AL5 er Audioquest Type 4 med Star-Quad Geometry.
Matchet finer
Kabinettet til hvert høyttalerpar er matchet og finer-platene er skjært ut fra samme trestykke, slik at mønsteret er helt identisk. Dette gir høyttaleren et mer estetisk appellerende utseende.
«Loud and proud» siden 1946
I 1946 revolusjonerte Paul W. Klipsch lydindustrien med sin proprietære hornteknologi og de akustiske prinsippene som ligger bak den unike lydsignaturen Klipsch er så kjent for. Paul var en Amerikansk ingeniør og Hi-Fi pioneer kjent for å utvikle en foldet hornhøyttaler for hjørneplassering ved å bruke vitenskapelige prinsipper for å oppnå en mer virkelighetstro lyd.
Pauls eksentriske og kompromissløse stil var velkjent i industrien. Klipsch forteller selv at han utviklet en mindre høyttaler for bruk mellom to Klipschorn og en bekjent uttalte at han umulig kunne introdusere denne høyttaleren i markedet fordi den brøt med Klipsch’ egne prinsipper for hjørnehøyttalere og var nærmest for akustisk kjetteri å regne. «The hell I can’t» sa Paul «And that’s exactly what I’m going to call it». Ett år senere kom bestselgeren Klipsch Heresy på markedet.
Klipsch’ offisielle slagord var «The Ultimate Sound Experience». Det uoffisielle slagordet var «Bullshit». Paul begynte å bruke slagordet etter å ha lest reklamer fra konkurrenter med påstander om såkalte «gjennombrudd». Etter dette begynte han alltid å gå med en gul «Bullshit» knapp som han viste til alle han mente kom med søkte påstander.