Velg visning:
Du har valgt:

MEST POPULÆRT I DENNE KATEGORIEN

Subwoofer - bassfundament til både musikk og film

 

Bass er gøy! Med en god subwoofer blir lyden til en fysisk opplevelse du føler på kroppen. Enten du vil ha bass som slår deg i magen når du hører på musikk, eller du vil ha jordskjelvbass som setter rommet i bevegelse til filmen

Klipsch R-100SW Reference Subwoofer 10" - Sort
Kjøp
6%
4 490,-
Før: 4 795,-
20+
Klipsch R-120SW Reference Subwoofer 12" - Sort
Kjøp
9%
4 999,-
Før: 5 490,-
20+
Monitor Audio MRW-10 Subwoofer 10" - Sort
Kjøp
17%
4 795,-
Før: 5 795,-
3+
Klipsch C-308ASWI DEMO Subwoofer 8" - Sort høyglans
Kjøp
44%
8 990,-
Før: 15 990,-
1
Monitor Audio Gold W12 - DEMO Subwoofer 12" - Ebony
Kjøp
33%
19 995,-
Før: 29 995,-
1
Monitor Audio Silver W-12 Subwoofer 12" - Hvit matt
Kjøp
20%
12 795,-
Før: 15 995,-
1

Oppgrader ditt anlegg med bedre bass


En god subwoofer gjør lyden til en fysisk opplevelse du virkelig føler på kroppen, og gir deg et godt bassfundament til både musikk og film. Om du har små høyttalere kan en god subwoofer gi deg et lydanlegg som spiller stort og fyldig, uten at du trenger å fylle stuen med store høyttalere.


Har du store høyttalere kan en god subwoofer fremdeles bidra med et solid bassfundament. Subwooferen har bare en jobb, nemlig å gjengi dypbass. Den kan stort sett grave frem mer informasjon i bassområdet og gå dypere ned i frekvens, enn en normal gulvstående høyttaler kan, selv om det er en relativt stor høyttaler. Benytter du en subwoofer i en hjemmekino, kan man dele frekvensen slik at fronthøyttalerne ikke trenger å jobbe med dypbassen og dermed kan gjøre en bedre jobb med resten av frekvensområdet.

 

Subwoofer til musikk


Til musikk bør du velge en subwoofer som spiller raskt og presist, slik at bassen henger bra sammen med høyttaleren. Om din subwoofer har for mye og for upresis bass kan den fort pakke inn resten av lydbildet og kamuflere nyanserte detaljer, slik at det låter farget. Derfor bør du tilpasse størrelsen på subwooferen til høyttalerne dine, og velge en som har nok krefter til å gjengi dypbassen stramt og presist.

 

Subwoofer til film


Til film er det nok lydtrykk som gjelder, og da bør du velge en subwoofer som er stor nok og har nok krefter til å flytte godt med luft. Her er ikke presisjonen like viktig som lydtrykket, men om du har anledning til å velge en subwoofer som er god på begge deler, låter det naturligvis bedre (her vil pris ofte gjenspeile hvor god den er til begge deler). En subwoofer med en bassrefleks løsning vil spille dypere og med mer lydtrykk enn en konstruksjon med et lukket kabinett.
 

Plassering og innstilling er viktig


Hvis du har en god subwoofer, skal du ikke høre at du har en. Det vil si, du skal definitivt høre at du har et godt bassfundament, men hvis du hører for mye av bassen, henger den ikke godt sammen med resten av lydbildet. Blir det for mye overvekt i bassområdet, vil den fort rote til lydbildet som kamuflerer de små nyanserte detaljene du gjerne vil høre i et godt lydsystem. Bassen bør oppleves som sømløst integrert med resten av lydbildet, slik at den bare fungerer som en utvidelse av høyttalerens bassområde.


For å oppnå dette bør du naturligvis sørge for at subwooferen er av tilstrekkelig god kvalitet. Deretter bør den stilles inn riktig. På de fleste subwoofere kan du justere fase, nivå og hvor høyt opp i frekvens den spiller.  Litt mer avanserte modeller kan ha egen romkorreksjon, som i enda større grad garanterer at du klarer å oppnå et godt resultat i ditt rom.


Det er likevel dine egne ører som bør være den endelige dommeren som bestemmer hva som gir det beste resultatet. For å oppnå en god innstilling, kan det være lurt å sette på et lydspor med en jevn bassgang. Så begynner du med nivå og delefrekvens justert lav, og justerer de gradvis opp til du hører at du har et godt bassfundament, men ikke for mye av det gode.


Plasseringen er også avgjørende for hvor god bassresponsen blir. I og med at ditt øre ikke klarer å retnings bestemme de lave frekvensene du får ut av en subwoofer, kan du i teorien plassere den hvor som helst i rommet. Det kan jo være en fordel siden det da blir litt lettere å finne en plassering som passer med møbleringen i rommet. I praksis vil akustikken i rommet påvirke hvordan det låter, og du bør legge litt arbeid i å finne den beste plasseringen.


Her er det ikke noe fasitsvar på hva som er den beste plasseringen, så "prøve og feile metoden" er gjerne den beste fremgangsmåten. Det er likevel noen akustiske regler som er generaliserbare til de fleste rom. Setter du den i et hjørne vil du få to flater som reflekterer lyden, og dermed får du en kraftig økning i lydtrykket. Det betyr at dersom det er vanskelig å få nok bass i ditt rom, er en hjørneplassering å foretrekke. Er det derimot lett å få litt for mye bass i rommet bør du unngå en hjørneplassering.


Noen foretrekker å sette subwooferen i lytterposisjonen, for så å krype rundt i rommet for å lytte til hvor du får best bassrespons. Alternativt kan du flytte rundt på subwooferen og lytte til et lydspor med jevn bassgang, mens du sitter i lytterposisjonen. Når bassen henger sømløst sammen med resten av lydbildet, og bassen høres fyldig og jevn ut, har du funnet en god plassering.

 

Hva er bedre enn én subwoofer? TO!!


En lydbølge på 20 Hz er 17 meter lang. Det betyr at man i de aller fleste stuer alltid vil ha refleksjoner i bassområdet som gjør at bassresponsen ikke vil være den samme i hele rommet. Har du god bassrespons i lytterposisjonen, kan sidemannen ha en helt annen opplevelse av bassen. Dette skjer fordi lydbølgen som reflekteres fra rommets vegger kan komme i motfase og kansellere ut noen frekvenser, slik at du får lite bass, eller alternativt forsterke de, slik at du får "boomy" bass. Denne responsen vil variere avhengig av din posisjon i rommet. Dette handler ikke om at du ikke har kjøpt dyr og god nok subwoofer, men om akustiske lover, som ikke vil kunne påvirkes av kvalitetsnivået du velger. 


Man kan "tweake" spredningen av bassresponsen litt med plasseringen, men det eneste som virkelig hjelper er å benytte flere subwoofere (kan fint være mer enn 2). Da oppnår man en jevnere spredning av bassen i hele rommet.


En annen fordel med flere subwoofere er at du kan justere nivået litt ned på hver av de, slik at de jobber lettere. Du vil også oppleve at bassen får bedre kontakt med rommet og gir deg vesentlig mer lydtrykk.

Subwooferens kabinett


Når du skal velge din neste subwoofer, er det lett å fokusere på elementet og forsterkerens egenskaper, og glemme kabinettet. En subwoofer kan konstrueres på mange forskjellige måter, og kabinettets utforming og konstruksjon er en svært viktig komponent i en subwoofer. Hvordan man kontrollerer luften som beveger seg internt i kabinettet har mye å si for hvordan din subwoofer til slutt spiller. Her er en liten oversikt over de ulike konseptene:


Bassrefleks – er den vanligste løsningen i en subwoofer. Ved å benytte en bassrefleksport kan man utvide bassresponsen til en subwoofer. Dette er mulig fordi luften som beveger seg i bassrefleks porten vil resonnere ved en bestemt frekvens, og dermed forsterke dette frekvensområdet. Man kan «tune» bassporten ved å tilpasse dens diameter og lengde. Ved å forsterke det frekvensområdet der bassresponsen til en subwoofer begynner å avta, kan man få den til å spille dypere, og med enda mer «skyv».


Trykkammer – betyr at kabinettet i en subwoofer er lukket. Sammenlignet med en subwoofer med bassrefleks, har en trykkammer konstruksjon både fordeler og ulemper. En subwoofer med trykkammer har mindre tidsforsinkelse enn en subwoofer med bassrefleks. Med et trykkammer vil man ikke oppleve portstøy, som man kan høre fra en subwoofer med bassport, om man er uheldig. Hvis bassportens resonansfrekvens ligger for tett på rommets resonansfrekvens, kan man få en ukontrollert bassrespons fra en subwoofer med bassrefleks. Det slipper man med en subwoofer med et trykkammer. Derfor kan man i mange tilfeller oppleve at en subwoofer med trykkammer spiller strammere og mer presist enn en subwoofer med bassrefleks. Ulempen er at en subwoofer med trykkammer er mindre effektiv, og krever en kraftigere forsterker for å gi tilsvarende lydtrykk.


Slavebass – eller passiv bassradiator, som også er et begrep som benyttes, betyr at man har et eller flere passive elementer i kabinettet. Dette er elementer som ikke har en spole og magnet, og dermed kun blir beveget av luften internt i kabinettet som blir satt i bevegelse av det aktive elementet. Slavebassen er tunet til å resonnere ved et gitt frekvensområde, som følge av sin masse og hvor bevegelig det er. Dermed har det den samme funksjonen i en subwoofer som en bassrefleks port, men man slipper problemet med portstøy.


Båndpass kabinett – er en subwoofer konstruksjon der elementet monteres inne i et kabinett med en bassport. Dette er ikke en veldig vanlig løsning å finne i en subwoofer til hjemmebruk, bortsett fra i en subwoofer som skal graves ned i hagen. Da er det en smart løsning som beskytter elementet og samtidig lar lyden slippe ut til omgivelsene.

2 990,-
Før: 4 795,-
4 490,-
Før: 5 490,-
4 999,-
11 990,-
6 995,-
6 995,-
Før: 5 795,-
4 795,-
Før: 15 990,-
8 990,-
19 990,-
18 990,-
7 990,-
9 990,-
6 995,-
6 995,-
Før: 29 995,-
19 995,-
5 795,-
Før: 15 995,-
12 795,-
9 990,-
9 990,-
9 990,-
13 990,-
13 990,-
29 990,-
11 990,-
10 990,-
19 990,-
5 990,-
6 990,-