Velg visning:
Du har valgt:

Hjemmekinoreceiver – musklene din kino trenger


En hjemmekinoreceiver, eller surroundreceiver som noen også kaller den, er primært laget for å gi deg en enestående filmopplevelse. Receiveren skal drive alle høyttalerne dine, og knytte alle lyd og bildekildene dine sammen. Receiveren er dermed en kritisk komponent i din hjemmekino, og har stor betydning for både lydkvaliteten og hvilke funksjoner din kino vil ha. La oss hjelpe deg med å finne musklene din kino trenger!

Yamaha RX-V6A - Sort Hjemmekinoreceiver, 100w, 7.2, DAB+
Kjøp
13%
6 490,-
Før: 7 490,-
green-stock-icon3+
Onkyo TX-NR696 Hjemmekinoreceiver
Kjøp
11 990,-
green-stock-icon20+
Onkyo TX-RZ50 Hjemmekinoreceiver
Kjøp
19 990,-
green-stock-icon2
Onkyo TX-RZ70 Hjemmekinoreceiver
Kjøp
39 990,-
green-stock-icon3+
Pioneer VSA-LX805 Hjemmekinoreceiver
Kjøp
28%
29 990,-
Før: 41 890,-
green-stock-icon3+
Pioneer VSX-LX305 Hjemmekinoreceiver
Kjøp
14%
14 990,-
Før: 17 490,-
green-stock-icon3+


Hvor god er en hjemmekinoreceiver til å spille musikk?


Selv om en hjemmekinoreceiver i hovedsak er laget for å spille film, er det ikke slik at de fleste forbrukere har én forsterker til filmbruk, og én til å lytte til musikk. Man ønsker ett produkt som er god på begge deler, og her kan det være litt kvalitetsforskjeller på hvor godt de ulike produsentene klarer begge oppgaver. Det er vanskeligere å lage en forsterker som er god på de kvalitetene man trenger til musikk, så om du velger en forsterker som har gode musikalske kvaliteter, vil den stort sett være en mester på film også.

 

Hjemmekinoreceiverens viktigste oppgave er å drive høyttalerne dine, og forsyne de med nok strøm. Derfor er kvaliteten på strømforsyningen og hvor mye krefter forsterkeren har, en av de viktigste faktorene å ta høyde for når du skal velge din nye hjemmekinoreceiver. Har du overskudd med krefter, låter alt mer lekent og lettflytende. Velger du en underdimensjonert forsterker låter det fort litt tamt og blodfattig.


Krefter er viktig, men det er ikke alt. Kvaliteten på konstruksjonen betyr vel så mye for hvor godt du kommer til å like lyden. Det er ikke så vanskelig å lage en forsterker som har mye krefter, og mye forvrengning. Eller en forsterker med lite forvrengning og lite krefter. Det som er vanskelig er å lage en forsterker som har mye krefter og lite forvrengning. Det krever sofistikert teknologi, og gjennomtenkte kretsløp. Alt man kan gjøre i en forsterker som reduserer forvrenging og støy, vil gi deg renere lyd med flere detaljer i lydbildet. Spesielt Marantz sine hjemmekinoreceivere er gode på musikk, takket være deres proprietære HDAM-kretser og Current Feedback Topologi, som sørger for svært lav forvrengning, og dermed ren og naturlig lyd.


Hvilke formater trenger du i en surroundreceiver?


I hjemmekinoverdenen er kinoformater litt som datovarer. De som lager hjemmekinoprodukter, er flinke til å dingle den nyeste gulroten foran oss, og før eller siden kommer den neste nye tingen som du bare må ha (men kanskje ikke trenger?)! Ofte er hypen omvendt proporsjonal med hvor viktig den er, og da kan det være lurt å tenke over hvilke faktorer som er viktig når du skal kjøpe en ny hjemmekinoreceiver. Vi mener at de viktige faktorene er: den har de funksjonene du faktisk trenger, den har nok krefter og at den har god nok lydkvalitet. Så er det jo fint om den har det siste nye formatet, men det trenger ikke nødvendigvis være det som avgjør hvilket produkt du velger. Før eller siden vil alle nye produkter være utstyrt med de nye formatene, men om du skal kjøpe en ny receiver på et tidspunkt der det er et nytt format på trappene, bør du vurdere om det er viktig for deg og om det er noe du trenger å vente på.


Så hender det at det kommer nye formater som faktisk er med på å gi deg som forbruker en reell verdi. Dolby Atmos er et eksempel på et format som gir deg en stor forbedring i hvordan du kan oppleve hjemmekinolyd (så lenge du har plass til alle høyttalerne). 4K og HDR er også reelle forbedringer, spesielt om du vil ha et stort bilde. 4K og HDR er heldigvis standard i de fleste nye produkter, så her trenger du ikke å gjøre noen vanskelige valg. Dolby Atmos kan du få med et litt ulikt antall kanaler, så her må du bestemme deg for hvor mange høyttalere du skal ha.


Et overflødighetshorn av funksjoner og tilkoblinger


Det er ingen lydprodukter som kan like mye som en hjemmekinoreceiver. Den kan bortimot alt. I tillegg til tilkoblinger for en mengde høyttalere (opptil 11 på de største modellene) og alle de digitale og analoge lyd- og bilde kildene dine, er de også utstyrt med en rekke funksjoner.


De fleste receivere er i dag godt utstyrt med muligheter for trådløs avspilling av musikk fra din telefon til anlegget. Både Spotify, Tidal, internettradio, Airplay og Bluetooth er i dag vanlige funksjoner på en hjemmekinoreceiver. Kompatibilitet med stemmestyringstjenester som Amazon Alexa, Hey Google og Apple Siri begynner også å bli hverdagskost.


Romkorreksjon er også vanlig på bortimot alle hjemmekinoreceivere, men her vil det være forskjell på hvor avanserte korreksjonssystemer som benyttes. Dette henger ofte sammen med pris, og de mer avanserte løsningene har flere parametere de kan justere på, som for eksempel egne justeringer for flere subwoofere. Da har du flere verktøyer i skuffen som i større grad sikrer at du får god lyd i ditt rom.

 

Surroundprosessoren er også en multikunstner som kan la deg nyte flerkanals lyd på flere måter. I tillegg til å kunne dekode standard formater som Dolby Digital, DTS, Dolby Atmos, DTS:X osv kan den gjøre et vanlig stereo-signal om til flerkanals lyd, til og med 3D-lyd som simulerer Dolby Atmos. Det kan jo være nyttig når TV-sendingen bare har et 2-kanals lydspor, og du heller vil utnytte den flotte hjemmekinolyden. Mer påkostede receivere har ofte støtte for enda flere formater for objekt basert dekoding, som IMAX Enhanced, DTS:X Pro, AURO-3D osv, som lar deg gjøre ytterligere tilpasninger av lydopplevelsen.


De fleste hjemmekinoreceivere lar deg utvide med lyd i flere rom. Det kan foregå ved hjelp av en sone 2 funksjon, som lar deg koble til høyttalere i et annet rom med kabel. Da kobles den enten til en Zone 2 høyttalerutgang, eller via en ekstern forsterker som er koblet til Zone 2 pre-out (eventuelt signalkabel til et par aktive høyttalere). Nettverksbaserte multirom funksjoner er også etterhvert blitt vanlig, men her er det store forskjeller på brukervennlighet. Hvis du skal ha lyd i mange rom i tillegg til hjemmekinoen, er det helt klart Yamaha sitt MusicCast system som både er mest stabilt og brukervennlig.